Nice Melbourne and the Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van ingridNgreet Vanhoutte - WaarBenJij.nu Nice Melbourne and the Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van ingridNgreet Vanhoutte - WaarBenJij.nu

Nice Melbourne and the Great Ocean Road

Door: IngridnGreet

Blijf op de hoogte en volg ingridNgreet

01 Februari 2012 | Australië, Melbourne

Na de zoveelste controle op de luchthaven, namen we de taxi naar de hostel in Melbourne City. Met een temperatuurverschil van ongeveer 15 graden, daar het in NZ ongeveer 25 graden was en in Melbourne 40 graden, en een nacht zonder slaap, was het doorkomen van de dag een hele opdracht. Een hittegolf trof het hele zuiden van Australie. Maar gelukkig bleef deze niet duren.

We bleven enkele dagen om de stad te bezoeken. En deze 2e grootste stad van Australie stond ons wel aan. Het is een gezellige, overzichtelijke stad met een mix van cultuur, natuur en geschiedenis. :) De historische gebouwen werden afgewisseld met hoge kantoorgebouwen. Het mooiste van de stad is iets buiten het centrum, langs de Yarra River die de stad doorkruist. We wandelden naar het Melbourne Park, the place to be voor de Australian Open in januari. We passeerden de bekende Rod Laver-arena die klaargemaakt werd voor de tennis grand slam en waar onder andere Kim Clijsters, Roger Federer :D , Rafael Nadal voor de overwinning streden. In dit sportcomplex waren ook nog de Vodafone-arena voor tennis, basketbal en wielrennen, de football arena en de cricketarena gestationeerd. Maar tennis is toch meer onze interesse. Ook de Olympische Spelen hadden hier plaats, wat nu het Olympic Parc is.

Aan de overkant van de rivier liggen de mooie, groene Botanic Gardens en de Southbank Promenade. Een mooie en gezellige stad. En het vervoer is heel handig aangezien er een gratis toeristentram en een gratis toeristenbus rijdt. :)
Zo konden we elk hoekje van de stad bereiken en bezochten we nog de Remembrance Shrine, een memorial voor het dienen en opofferen van Australiers in de oorlogen.

Na het leuke en warme bezoek aan Melbourne, keerden we met de trein terug naar Warrnambool, waar onze auto 5 weken vakantie genomen had. Daar hadden we de luxe dat we weer twee dagen in een mooi echt huis konden verblijven en weer eens in een echt bed konden slapen. Zalig. :)

Daarna gingen we weer op pad, en de auto deed het nog, gelukkig :) We reden de Great Ocean Road op, een van de mooiste kustlijnen van de wereld met mooie uitzichten op kustlijn met kalksteenkliffen en rotsen, surfgolven en regenwoud.
Lans de hele kustlijn, staan enorm hoge rotsen. Door constante erosie en beukende golven, breken de kliffen af en ontstaan gangen, tunnels, grotten en rotsen in de zee die uiteindelijk instorten, en voor mooie taferelen zorgden. De kustlijn verschuift nog steeds 2cm per jaar inlands. Langs deze ruwe en genadeloze kust, zijn in de 19e eeuw meer dan 700 schepen vergaan. Een waar paradijs dus voor duikers om op onderzoek te gaan in een magische onderwaterwereld. :)

Meer inlands deden we nog een boswandeling tussen de hoogste bomen ter wereld. En daarna kronkelden we verder langs de kust, door de enorm drukke kuststeden, die we snel achter ons lieten. Het is hier zomervakantie en alles lijkt precies plots veel drukker...

In surfstad Torquay eindigde de Great Ocean Road. Rond de hele kustlijn, draait alles rond surfen, en aan surfers ontbrak het alleszins niet. Iedereen probeert de golven te bedwingen, van jong tot oud.
We reden verder tot in Geelong, waar we enkele dagen bleven. De auto had een herstellingsbeurt nodig. Ondertussen bezochten we de mooie kuststad en het bekende wolmuseum waar je het procuctieproces van wol tot kledij kon leren kennen. In het museum leerden we over het leven van schapenboer en schaap. Het bekendste schaap is het Merino schaap, met de zachtste wol ter wereld.

Na een meerdaagse bezoek en een duur ‘grapje’ voor de auto, zetten we onze weg verder. Vanop de plattelandswegen zagen we alweer de skyline van Melbourne opdoemen tussen de wolken. Want de volgende dag moesten we vroeg opstaan om daar de ferry naar Tasmanie te nemen. Onze vijfde staat van Australie :D